Zatímco loni přišla Modrá pyramida s projektem Klíčová otázka, který byl vlastně sociologickým testem mladé generace ohledně jejího vztahu ke spoření, letos s projektem pokračuje, ale plánuje jít dál. Už se nebude pouze ptát.
Obsah článku
Bonbónový test umí zjišťovat, jak se budou naše děti chovat v jiných životně důležitých situacích. I vaše dítě miluje marshmallow, nebo třeba jiné sladkosti? Tzv. Marshmallow test, na jehož principu založila Modrá pyramida svůj loňský sociologický test, si můžete vyzkoušet na svých dětech i vy. Vlastně se jím dá otestovat finanční gramotnost, vztah k úsporám i míra trpělivosti. Dítěti nabídnete jeden kousek marshmallow, ale řeknete mu, že pokud jej nesní hned, dostane zítra ještě jeden. Pokud si jej však sní, nedostane už žádný. Takto ve svém sociologickém průzkumu otestovala mladou generaci i Modrá pyramida. I když ne pomocí bonbónů, ale peněz.
Úkolem tohoto sociologického výzkumu bylo zjistit, jestli mladí vydrží na svůj benefit čekat, nebo zdali upřednostní krátkodobý zisk před dlouhodobým pohledem, který je výhodnějším, ale nedostaneme jej ihned.
Jak si vedou mladí ve vztahu ke spoření?
Projekt Klíčová otázka byl zajímavým experimentem i kampaní, která prověřovala vztah mladé generace ke spoření. Většinu mladých ve chvíli, kdy se osamostatní od rodiny, čeká přesně stejná situace. Budou si muset položit klíčovou otázku: spořit a počkat si, nebo si půjčit, splácet a platit navíc? Zatímco v 90. letech se tlačil spíše systém půjček, mnohdy nevýhodných, dnes se vše otáčí. Obrovské množství exekucí je zdviženým prstem a i banky se snaží vést klienty k zodpovědnějšímu půjčování. Některé půjčky jsou přitom nezbytností. Třeba půjčka na bydlení. Můžete čekat dva roky na větší lednici či lepší pračku, ale čekat 20 let na to, abyste si pořídili bydlení, to je nemožné. To už by vám ty děti, kvůli kterým si třeba větší bydlení pořizujete, odrostly.
Zajímá vás, jak se k této problematice staví mladá generace? Protagonista kampaně, Jakub Kotek, pokládal v kampani otázky 18 až 24letým mladým lidem. Klíčová otázka zněla: „Vezmeš si hned 1000 Kč, anebo si počkáš rok na 2000 Kč?“ Výsledky tohoto zajímavého sociologického experimentu byly velice vyrovnané. „Bylo to celkem vyrovnané a do poslední chvíle jsme nevěděli, jak celý experiment dopadne. Je vidět, že mladí lidé nad svojí budoucností a nad otázkou financí čím dál více přemýšlejí, což je velice pozitivní zjištění. Velký vliv v jejich rozhodování hrálo jejich rodinné zázemí a aktuální finanční situace. Výsledek byl i tak velmi těsný. Celkem 54 % mladých lidí raději zvolilo první možnost, kdy si vzali 1 000 Kč a odešli. Naopak 46 % respondentů zahájilo roční odpočet pro získání svých 2 000 Kč,“ popisuje Lenka Lánská z marketingu Modré pyramidy.
Výchova k finanční gramotnosti začíná už u těch nejmenších dětí
Co byste si zvolili vy? Nebo rovnou, co by volily vaše děti? Marshmallow test lze vlastně využívat v praxi k vedení dětí k větší finanční odpovědnosti, k přemýšlení nad benefity a samozřejmě k trpělivosti. Je to nikdy nekončící práce rodičů a pedagogů. Pokračovat se rozhodla i Modrá pyramida. Na úspěšný první ročník navazuje s kampaní Klíčová otázka 2021. „Vnímáme, že hravá, edukativní a současně autentická komunikace s našimi mladými klienty je nejen efektivní, ale především přínosná, jelikož Klíčovou otázkou otevíráme ve společnosti k diskuzi důležitá témata, na které se v dnešní uspěchané době často zapomíná. V novém ročníku naší kampaně nepůjde už jen o 1000 Kč a jeden rok čekání. Tentokrát půjde o téma budoucnosti a také o to, jak k ní v životě přistupujeme,“ dodává Ondřej Suchý, který je manažerem marketingu Modré pyramidy.
Nikdy není pozdě, ale ani brzy, začít s výchovou dětí k finanční gramotností. Většina mladých lidí je postavena před úkol, jak pro vlastní bydlení sehnat větší množství peněz. Je dobré s nimi o tom diskutovat včas. „Průměrný člověk nemá šanci si vlastní bydlení pořídit, pokud není ochotný začít si včas spořit několik let dopředu tak, aby se jeho finanční prostředky postupně navyšovaly. Nicméně nikdy není pozdě tuto diskuzi s dětmi začít. Právě proto Modrá pyramida spustila tento společenský experiment, který má za cíl ve společnosti otevřít diskuzi na téma, jak moc jsou mladí lidé emotivní při rozhodování o penězích a jak je důležité tuto problematiku řešit již od útlého věku,“ doplňuje Ondřej Suchý z Modré pyramidy.