Jako energetický audit se označuje posudek zpracovaný energetickým auditorem. Účelem energetického auditu je ve vší komplexnosti posoudit hospodárnost využívání energií v rámci budovy. Součástí energetického auditu je zpravidla i návrh opatření, které mohou snížit energetickou náročnost budovy. Na zpracování energetického auditu je závislé i přidělení dotace v rámci dotačního programu Zelená úsporám.
Větší odběratelé energie mají dokonce zákonnou povinnost nechat si zpracovat energetický audit. Tato povinnost se týká v prvé řadě organizačních složek státu, krajů, obcí a jejich příspěvkových organizací, jejichž roční spotřeba energií přesahuje 1 500 GJ. Zákonná povinnost se však týká i fyzických a právnických osob, jejichž celková roční spotřeba je vyšší než 35 000 GJ.
Novela zákona o hospodaření s energiemi však významně rozšířila povinnost zpracovat tzv. průkaz energetické náročnosti budovy. Ten je na rozdíl od energetického auditu stručnější, neboť nejde tolik do hloubky a jeho cílem není zhodnocení možných úsporných opatření.
Obsah energetického auditu (§ 3 vyhlášky č. 480/2012 Sb.)
- titulní list,
- identifikační údaje,
- popis stávajícího stavu předmětu energetického auditu,
- vyhodnocení stávajícího stavu předmětu energetického auditu,
- návrhy opatření ke zvýšení účinnosti užití energie,
- varianty z návrhu jednotlivých opatření,
- výběr optimální varianty,
- doporučení energetického specialisty oprávněného zpracovat energetický audit,
- evidenční list energetického auditu, jehož vzor je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce,
- kopii dokladu o vydání oprávnění podle § 10b zákona nebo kopii oprávnění osoby pro vykonávání této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Evropské unie.
Zpracování energetického auditu je podle zákona č. 406/2000 Sb. povinné pro:
- fyzické a právnické osoby, které žádají o státní dotaci v rámci Státního programu úspor energií, pokud instalovaný výkon energetického zdroje přesahuje 200 kW,
- organizační složky státu, krajů, obcí nebo příspěvkových organizací (tj. ministerstva, správní úřady, Ústavní soud, státní zastupitelství, Nejvyšší kontrolní úřad, Akademie věd České republiky, budovy pro účely školství, zdravotnictví, občanské vybavenosti…) s celkovou roční spotřebou energie (tj. spotřeba energie všech odběrných míst provozovaných pod jedním IČ) vyšší než 1 500 GJ,
- právnické a fyzické osoby (bytová družstva, sdružení vlastníků, soukromí vlastníci, soubor bytových domů) s celkovou roční spotřebou energie (tj. potřeba energie všech odběrných míst provozovaných pod jedním IČ) vyšší než 35 000 GJ