Buďte na svého makléře nároční aneb 6 základních věcí, které vždy žádejte

 

S makléřem nebo na vlastní pěst? Tuhle otázku si někdy položil každý, kdo se chystal prodat nebo koupit nemovitost. Jak už to tak bývá, rozhodujícím kritériem pro spolupráci je obvyklá cena, tedy provize makléře. Ptáte se, proč byste ji měli makléři platit? Co pro vás zajistí a v čem vám bude užitečný?

 

Za co vlastně platíte, to by vám měl odborník umět vždy srozumitelně vysvětlit. „Neschopnost některých makléřů zdůvodnit klientovi svou přidanou hodnotu může vést k úvahám, jestli není lepší se do prodeje nemovitosti pustit na vlastní pěst. To ale není. V případě samoprodeje totiž musí majitel nemovitosti vykonat až 32 kroků předcházejících prodeji. Ztratí mnoho času a zpravidla nevydělá tolik, kolik s makléřem,” uvádí Jan Boruta z nezávislého srovnávače makléřů FÉRmakléři.cz, který doporučuje ověřené realitní specialisty.

Pokud jste se rozhodli pro spolupráci s makléřem, trvejte na tom, abyste vždy dostali ty nejlepší služby. Jak ale kvalitu na trhu realitních služeb poznat? Řešením je být na svého makléře náročný a prověřit jej. Podívejte se na 6 jednoduchých rad, se kterými snadno poznáte, zda je vámi najatý makléř skutečně ten pravý.

 

  • Nechte si zpracovat cenovou analýzu
    Pravděpodobně máte představu o hodnotě vaší nemovitosti. Požádejte proto makléře, ať na vaší první schůzku zpracuje tržní analýzu ceny nemovitosti. Nechte na makléři, ať předvede, jak svému řemeslu rozumí a jak umí své schopnosti prezentovat.

 

  • Všímejte si, o co se zajímá
    Pozorujte pečlivě, jaké (a jestli vůbec nějaké) otázky vám při jednání pokládá. Jestli se zajímá o nemovitost, o vás, o to, jaké máte plány a představy o prodeji. Jedině znalost potřeb klienta může vést k jejich uspokojení – pokud se makléř neptá, nebo naopak se zajímá pouze o nemovitost, jen těžko vaše požadavky splní. Vyžadujte proto makléře, který vám bude skutečně věnovat pozornost.

 

  • Pozor na makléře “samotáře”, chtějte týmového hráče
    Jakými lidmi se realitní makléř obklopuje? Připravuje sám veškeré smlouvy? Je odborníkem na legislativu, obchodníkem, fotografem, a zároveň bytovým i hypotečním specialistou? “Úspěšnému prodeji předchází celá řada kroků, jako je příprava smluv, právní záležitosti nebo třeba úprava interiéru, které musí makléř umět zajistit. Dobrý makléř ví, že vše se na TOP úrovni stihnout zkrátka nedá, a tudíž je pro něj i pro klienta nejlepší, když je součástí většího týmu odborníků, s nimiž může případ konzultovat a také využívat ověřených služeb třetích stran, jako jsou právě právníci, grafici či hypoteční specialisté,” říká Tadeáš Vaverka z RK Stejskal.cz.

 

  • Pečlivost a spolehlivost jsou nezbytné vlastnosti
    Podrobte makléře zkouškám. Otestujte jeho zodpovědnost, spolehlivost a profesionalitu. Umí být zdatným obchodníkem a zároveň empatickým partnerem při prodeji vaší nemovitosti? Je běžně k zastižení, nebo se vám nedaří ho už týdny zastihnout ani po telefonu? Zodpoví vaše dotazy ihned či v krátkém čase, nebo zůstávají dlouhodobě bez reakce? I to patří k jednoduchým nástrojům, jak odlišit profíka od amatéra.

 

  • Originalita a individuální přístup
    Dobrý makléř by měl být aktivní a kreativní. Měl by disponovat dostatkem zkušeností a vlastním know-how, to ale neznamená, že bude postupovat ve všech případech a už roky stejně. Klient od klienta může mít odlišné požadavky a řešit jiné problémy. Kvalitní makléř by měl využívat svých zkušeností, ale zároveň hledat individuální řešení každého případu. Vyžadujte proto, aby vám na počátku spolupráce představil svoji strategii prodeje, ze které by mělo být patrné, že ji chystal přímo vám na míru.

 

  • Dejte na doporučení
    Vodítkem pro výběr solidního makléře jsou především reference. I makléř bez zkušeností může mít štěstí a najít vhodného kupce, často ale vyjedná mnohem nižší částku než profesionál. Dobré je dát například na pozitivní zkušenost vašich blízkých či rodiny. “Za relevantní referenci nelze považovat doporučení makléře, kterého váš blízký zná jen po lidské stránce, ale nikdy s ním profesně nespolupracoval. Mnohdy totiž lidé dají na radu svého známého, který v dobré víře doporučil makléře, o kom ví jediné – že se řemeslem zabývá. Dnes mohou ale lidé využívat i mnohem sofistikovanější nástroje, jako jsou on-line srovnávače, které získané reference vyhodnotí a doporučí ty nejvhodnější odborníky,” dodává Jan Boruta z FÉRmakléři.cz.

 

Zdroj: FÉRmakléři.cz

Rate this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *