I když zlaté roky má franšízové podnikání už za sebou, stále mluvíme o atraktivním způsobu, jak se dostat do světa byznysu. A to zejména v případě, nemáte-li svůj vlastní nápad, který byste mohli realizovat. Franšízové podnikání jako takové je podnikatelskou příležitostí a takovou vstupenkou do už rozjetého vlaku. Je to ideální možnost, jak se realizovat s minimálním rizikem, i když samozřejmě byste měli plnit jistá očekávání. Nabízí se však otázka, kolik však taková pobočka pod názvem nějaké zavedené značky vlastně stojí?
Jaké budou vaše první kroky?
Pokud se rozhodnete pro franšízu, vaše kroky nejdříve povedou za majitelem, se kterým se musíte pustit do společného jednání. Zajímat vás budou hlavně podmínky pro získání licence, ale ještě předtím, než se vůbec pustíte do něčeho konkrétního, musí se podepsat smlouva o mlčenlivosti, která oba dva účastníky jedná zaváže k tomu, aby ani jeden nepustil ven nic, co bude součástí dané schůzky.
Na schůzce se dále projednají veškeré finanční podmínky, za kterých je možné provozovat franšízový koncept. Veškeré poplatky pak definuje franšízová smlouva, která většinou shrnuje, že první poplatek se dává za poskytnutí licence a další pak v době využívání konceptu. Nezřídka se musí uhradit i takzvaný marketingový poplatek.
Výše franšízových nákladů je velmi individuální a odvíjí se od konkrétního franšízového modelu. Pravidla hry, stejně jako výše poplatků je vždy určována majitelem licence. Zatímco některé mohou být k pořízení za několik stovek tisíc korun, jiné pořídíte i za půl milionu.
Prvotními poplatky to nekončí
Domnívat se ale, že prvotními poplatky to končí, je mylné. Z dobře fungujícího franšízového konceptu je nutné odvést poplatky také. Obvykle se jedná o tři až pět procent z obratu měsíčně, což je však prakticky nic v porovnání s tím, na kolik si díky zavedené značce vlastně můžete přijít.
Jak ale bylo zmíněno, vše je velmi individuální a záleží to na majiteli dané franšízy. Nastavuje nejen poplatky, ale také pravidla hry jako takové.